Az SS Thames végzetes hajótörése 1841-ben
Az SS Thames
1841 január 4-én, a Dublin Steam Packet Company tulajdonában lévő, 1827-ben épült 500 tonnás lapátkerekes SS Thames nevű gőzhajó, James Gray kapitány vezénylete alatt haladt Dublinból Londonba.
A hajó 1841 január 2-án indult útnak 66 főnyi utassal a fedélzetén. Már január 3-én dél körül elkezdett romlani az időjárás, jégeső, hó, mennydörgés és villámlás közepette folyamatosan rendkívül hideg szél fújt. A kapitány a hajnali órákban végzetes hibát követett el, a rossz, viharos (jégesővel és hózáporral tarkított) időjárás következtében összetévesztették a St. Agnes világítótornyot (a lenti képen) a Longships világítótoronnyal (a fenti képen) és emiatt zátonyra futottak a Cribewidden Rock-nál a Scilly-szigetek körül. A víz elöntötte a kazánokat, így a hajó tulajdonképpen mozgásképtelenné vált. A viharos szél így a Jacky’s Rockra hajtotta Crebawethan és Rosevear között. A balesetre hajnali 5 óra körül került sor.
A hajótörés után
A legénység azonnal a fedélzetre rohant és egy férfi fehérneműre vetkőzve úszva próbált a szárazföldre jutni. A legénység leeresztette a mentőcsónakot a jobb orrból, s hét utas, a brit hadsereg újoncai azonnal el is foglalták.
Egy férfi leugrott a fedélzetről, hogy csatlakozzon hozzájuk, de elvétette a csónakot, a hullámok pedig elsodorták. A csónak azonban csak néhány métert tett meg, amikor a tengervíz ellepte és mindenkit lesodort. A többieknek nem volt más választásuk, mint várni a sorsukat, így kék fényeket gyújtottak és vártak. Virradatkor a világítótoronyból is meglátták őket, így egy Thomas nevű bárka indult feléjük. Később követte egy Bee, egy Active és egy The Briton nevű mentőcsónak is.
A 66 utas közül csak négyen menekültek meg, egy Morris nevű fiatal hölgy és két női kísérője valamint egy tengerész. A St. Agnes legénysége gyorsan odaért és megmentette a három nőt. A negyedik életben maradt nő
nem volt hajlandó elhagyni a roncsot, mert nem találta elveszett gyermekét. A révkalauzok nem maradhattak sokáig, mert hamarosan beköszöntött az apály, s az veszélyeztette őket is. 11 óra körül a hajó végérvényesen elsüllyedt.
24 órával később megtaláltak az életben maradt Edvard Kearns nevű tengerészt is, aki egy hajóroncsdarabon tartotta fenn magát. Szerencséjére talált egy nagyobb hordót, tele finom Porter Ale sörrel, amelyből előbb ivott, majd kiürített a hordót és meghúzódott benne.
Összesen 10 holttestet találtak meg, köztük azt a nőt, aki nem akarta elhagyni a hajót a gyermeke nélkül. A megtalált áldozatokat a St. Mary-szigeten temették el.
A Thomas, a Bee és a The Briton legénysége 10 fontnyi jutalmat kapott. Az Active-ról nem tudni kapott-e jutalmat. A Scilly szigetek környékén nagyon sok hajótörés történt mindig, de ez talán mégis megrázóbb volt, mint a többségük. A szigeten a hajóorr egy darabja őrzi emléküket.
Más hajótörések alkalmával sokszor hatalmas vagyonok is kerültek a víz alá.
HajótörésekTíz tonna arany a Sussex fedélzetén – Savoya hercegénekAz aranyszállítmány – a Voetboog elsüllyedéseA herceg, akinek halála miatt polgárháború tört ki |