DJP-blog

A karácsonyi hagyományok kialakulása

A karácsonyi hagyományok kialakulása

Jézus születése

A karácsony, amely Krisztus születését ünnepli meg, igazi keresztény ünnep, bár ma már inkább az ajándékozás és a család ünnepe. Persze a karácsony sem volt előzmény nélküli, hiszen a római Saturnalia ünnepekből indult ki, amely a mezőgazdaság istenének, Szaturnusznak állít emléket.

Persze az is igaz, hogy bár Jézus születésének időpontját ünnepeljük, nem is ismerjük, hogy pontosan mikor is született, de nem csak a dátum, hanem még a pontos év is hiányzik. Az viszont valószínű, hogy nem decemberben született, hiszen a Biblia szerint a pásztorok a nyájat a mezőn őrzik, amely decemberben elég ritkán fordul elő a születése helyén. A legkorábbi becslések, amelyek Jézus születését próbálták meghatározni, Alexandriai Kelementől származnak 200 körülről.

Több különböző dátumot is meghatároztak, március 21., április 15., április 21. vagy május 20. is lehet. Tertullianus elvégzett egy számítást, amely alapján Jézus március 25-én született. Aztán az egyházfik mégis május 20-át választották. A december 25-ét először a 4. század közepén említette egy római almanach, amely szerint december 25 – ‘natus Christus in Betleem Judeae‘, vagyis “Krisztus születése a júdeai Betlehemben“. A 380-as évektől kezdve már ezt próbálták egységesíteni. A számolásban segíthetne Nagy Heródes halála (akiről nem tudjuk pontosan mikor, de) aki valószínűleg iu. 1-ben halt meg.

A betlehemi csillag feltehetően egy csodálatos bolygó-együttállás volt, amely az egyik legfényesebb égi jelenséget eredményezte, amelyet az emberek akkortájt láthattak. Ezt a Jupiter és a Regulus hármas együttállása okozta – a Jupiter a legnagyobb isten, Regulus pedig a “király”. A számítógépes szimulációk után kiderült, hogy az egyik együttállás ie. 2. december 25-én volt, s a csillag Jeruzsálemből nézve éppen Betlehem fölött látszott. Ez az együttállás hónapokig látható volt, a bolygó retrográd mozgása miatt, s valóban nagyon látványos jelenség lehetett

Az ajándékozás

Az ajándékozás szokása a három bölcstől indult ki, akik meglátogatták a gyermeket és mirhát, tömjént és aranyat ajándékoztak neki. Persze az, hogy három bölcs van csak a hetedik században alakult ki, hiszen az ókeresztény művészetben a bölcsek száma változó volt. A Marcellinus temetőben két bölcs van ábrázolva egy képen, a Domitillia temetőben négy, míg a Kircher Múzeum egyik kiállított vázáján nyolc, az ázsiai hagyomány szerint pedig tizenkettő. Az, hogy hárman vannak, abból alakulhatott ki, hogy háromféle ajándékról írt az írás.

Mint ahogyan a bölcsek, nem is voltak királyok.

S az sem igaz, hogy az újszülöttet látták, hiszen Jézus már akár két éves is lehetett amikor odaértek, ahogyan a jászol sem az istállóban volt. Akkortájt a hideg napokon még a kis állatokat is bevitték a házba, így feltehetően Mária és József is egy vendégszobában kapott szállást, s a kicsinek ott nyújtott kényelmes fekhelyet az egyébként másra szolgáló jászol.

Persze már a Saturnalia idején is megajándékozták a gyerekeket viaszbabákkal, amelyek az emberáldozatokat szimbolizálták. Valamint már ekkor is díszítettek bizonyos fák ágaival és más növényi anyagokkal, amelyek a bőség és jó termés szimbólumai voltak. A 16. század környékén a karácsonyt elkezdték X-mas néven hívni, de csak a 18-19. században terjedt el, s ma is sok helyen így rövidítik, ahogyan a krizantém az angolszász országokban sok helyen xant, vagy a kristály xtal. Angliában a Tudor-korszakban teljesedett ki a karácsony, bár bő fél évezreddel korábban, már Nagy  Alfréd is elrendelte a megünneplését.

Az, hogy az ajándékok kedvelt helye a harisnya, a IV. században terjedt el igazán, amikor Szent Miklós püspök, aki a Mikulás valódi megfelelője volt jótékonyan szétosztotta javait a szegények között. Mindent adott, amire szükség volt, legyen az étel, ruha vagy bútor, de még narancsot is, amely akkortájt nagyon drága volt. A hagyomány szerint nem akarta, hogy tudják, hogy ő adta, s amikor a lányok harisnyáit meglátta a kandalló felett lógni, oda rakta az ajándékokat. Ettől kezdve a gyerekek ebben a reményben rakták ki a harisnyákat.

A skandinávok esetében a gyerekek cipőiben sárgarépa, szalma és más hasonló ételek voltak Odin mitikus lovának Speipnirnek. Amikor Sleipnir ezeket megette, akkor édességet és finomságokat hagyott hátra.

Az adventi koszorú

Az adventi koszorú a kitartást és az örök életet jelenti, ezért használják a koszorúkat a temetéseknél is. A fagyöngy is fontos szerepet játszik a karácsonyban, bár elgondolkodtató, hogy egy olyan élősködő növény, amely elszívja a tápanyagokat, miért ilyen fontos, de már az ókorban is széles körben elismert volt. A keresztény kultúrában a fagyöngyről azt hitték, hogy a férfierőt növeli, s ezen keresztül a romantikát, a termékenységet és az életerőt is. Ráadásul úgy hitték, hogy megvédi az otthonokat a tűztől és villámlástól. A fagyöngy és csók kapcsolata pedig már a 16. századi angol feljegyzésekben is megjelent.

Az almával és ostyával feldíszített örökzöld fák már a középkorban is megjelentek, hiszen azt a fát jelképezték, amelyről Ádám és Éva leszakította a tiltott gyümölcsöt. Szent Bonifác a hetedik században vágott ki először egy fát a karácsony miatt. A középkori német kézműves céhek emlékei között is akadtak karácsonyfadíszek, majd a protestantizmus elterjedése után ez váltotta fel a katolikus betlehemet. A klasszikus betlehemet egyébként Assissi Szent Ferenc állított először.

A karácsonyi énekek az első karácsonyi himnuszokból nőttek ki, amelyek Rómában alakultak ki már a 4. században. Ezeket évszázadokig énekelték a templomokban – latinul. A 13. században Franciaországban, Németországban és Olaszországban már a nép nyelvén írt énekek alakultak ki, amelyeket a különböző közösségi rendezvényeken és fesztiválokon énekeltek. Később egyre jobban kötődtek a karácsonyhoz és számos templomban is énekelték őket – a protestantizmus sokat segített az elterjedésben.

Ritka eset, hogy egy vallási ünnepből világi ünnep alakul ki, de ez történt a Boxing Day esetében, amikor a karácsonyt követő munkanapon az emberek ajándékokat kaptak a főnökeiktől vagy munkaadóiktól.

Aztán1644-ben egy parlament által hozott törvény egyenesen betiltotta a karácsonyt. Böjtölni kellett, az üzleteknek nyitva kellett lennie és pogánynak ítélték a szilvapudingot. Mindezt az I. Károly kivégzése utáni polgári köztársaság hozta magával, s persze nem tetszett a népnek.

A konzervatívok ellenálltak és vért is ontottak a ügyért. Bostonban 1659 és 1681 között tiltották az ünneplését, katolikus találmánynak tartották, majd Sir Edmund Andros kormányzó visszavonta a rendeletet. Másfél évszázad telt el azonban, mire divatba jött a karácsony ünneplése, nem utolsó sorban Viktória királynő karácsonya nyomán.

 Források – djp

Kapcsolódó

Exit mobile version