DJP-blog

A ‘Lady of the Lake’ elsüllyedése

A ‘Lady of the Lake’ elsüllyedése

Egy hajóút problémái

A “Lady of the Lake” nevű Aberdeen-ben épített brig 1833. április 8-án indult el Belfastból Quebecbe, a fedélzetén kétszázharmincegy utassal, és 34 főnyi legénységgel, John Grant kapitány vezetésével. Ez volt a hajó hetedik útja. (a képek csak illusztrációk)

A kapitány jelentése alapján május 11-én hajnali 5 órakor az északi szélesség 46. fokának 50 percén és a nyugati hosszúság 47. fokának 10 percén voltak, amikor megjelentek az első jégtömbök a vízen. A hajó nyugati irányba haladt, de az erős szél északnyugat felé sodorta, s reggel nyolc óra tájban már majdnem kiértek a jég közül

Az idő tiszta volt, de a kapitány és a legénység nagyobb része túl ittas volt ahhoz, hogy felismerje a veszélyt, pedig az ír utasok többször is figyelmeztették őket.

A ‘Lady of the Lake’ elsüllyedése

Miközben a hajó próbált lavirozni a jégtáblák között, az egyik beleütközött a hajó orrának a jobb oldalába. A jégtömb felsértette a hajó oldalát, s víz kezdett a hajóba beáramlani. Ekkor mintegy 400 kilométerre (250 mérföldnyire) voltak keleti irányba az új-founlandi St. Francis-foktól.

A hajó eközben folyamatosan süllyedt, s amikor a vitorlacsúcs is eltűnt, közel 30 fő kapaszkodhatott a felső árboc kötélzetébe. A hajó alig húsz perc alatt elsüllyedt, s összesen két csónakot sikerült vízre tenniük, de az egyik hamarosan el is süllyedt.

Egy tiszt, hét-nyolc főnyi legénységgel kenyeret, marhahúst és iránytűt rakott a tat oldalon lévő csónakba. A kapitány egy másik csónakot próbált kiszabadítani a félig elsüllyedt hajóról, amelybe összesen 33 fő szállt be, de nem volt sem élelmük, sem evezőjük, sem vitorlájuk.

A másik csónak utasai éheztek és fáztak. Másnap a szél nyugatira fordult, s eltávolodtak a jégtábláktól, északnyugatnak, a szárazföld felé haladtak tovább.

Délben, egy másik oldalára dőlt hajót találtak, amelyet a legénysége szintén elhagyott, de arra most jó volt, hogy némi élelmet szerezzenek belőle.

A csónak május 14-én délben találkozott a newcastle-i “Harvest Home” nevű hajóval, amelyre a 75 órányi fagyoskodás után végre felszállhattak. A következő napon átszálltak a Hull-i “Amazon” nevű hajóra, amely Quebecbe tartott, ahová aztán biztonságosan meg is érkeztek. A montreali lapok szerint június 23-án érkeztek meg a városba.

A kapitány jelentése 1833. július 31-én, egy szerdai napon jelent meg a The Belfast Commercial Chronicle hasábjain.

Az utasok és legénység közül a kapitány, egy tengerész, 2 hajósinas, 9 férfi utas és 2 női utas maradt életben – vagyis összesen 15 fő. Az áldozatok számát a különböző híradások 170 és 265 fő közöttire teszik.

Források

Ha tetszett a poszt – oszd meg!

 Források – djp

Kapcsolódó posztok

Exit mobile version