DJP-blog

Az U-110-es tengeralattjáró és az Enigma

Az U-110-es tengeralattjáró és az Enigma

Az U-110

A második világháború egyik legfontosabb eseménye, majd titka volt, amikor a náci Németország egy Kriegsmarine IXB típusú tengeralattjárója a Királyi Haditengerészet fogságába esett 1941. május 9-én.

Az első világháború végén Németországban egy  Arthur Scherbius nevű férfi feltalált egy kódológépet (az Enigmát), amely aztán a világ leghíresebb ilyen típusú eszköze lett. Az Enigmát 1925-ben a német hadsereg is használni kezdte, majd a második világháborúban széles körben elterjedt a használata. Ezt használta a Heer (hadsereg), a Kreigsmarine (haditengerészet) és a Luftwaffe (légierő) is az üzenetek titkosítására és visszafejtésére. A németek feltörhetetlennek tartották, s bár voltak a gépnek gyenge pontjai, összességében jól teljesített. A szövetségesek hírszerzése és kódtörő csapata mindent megpróbált, de nem sikerült feltörniük.

Pontosabban az alap Enigmát már a harmincas években feltörte egy lengyel kódtörő csapat, akik minden adatot átadtak a szövetséges hadaknak. Ezt azonban továbbfejlesztették, amellyel nem sikerült megbírkózniuk.

 De mi köze az Enigmának az U-110-hez?

Az U-110 elfogása, vagyis a Primrose-hadművelet annyira titkos volt, hogy még Franklin D. Roosevelt elnök is csak 1942 januárjában értesült Winston Churchill sikeréről.

A 76,5 méter hosszú 1051 tonna vízkiszorítású tengeralattjáró hasznos hossza közel 59 méter volt, szélessége 6,76, a magassága pedig 9 méter. A tengeralattjárót két MAN M 9 V 40/46 típusú kompresszoros, négyütemű, kilenchengeres dízelmotor hajtotta a felszínen, s két Siemens-Schukert típusú villanymotor a víz alatt.

A tengeralattjáró akár 230 méter mélységbe is le tudott ereszkedni, s a közel ezer lóerős motorok még ott is meghajtották a két közel 2 méteres hajócsavart.

A bevetés

A tengeralattjáró maximális sebessége több mint 18 csomó volt, de ha átlagosan 10 csomóval haladt, akkor 12 ezer tengeri mérföldet is meg tudott tenni. A víz alatt azonban csak négy csomóval tudott haladni, maximum 64 mérföld távolságra.

A hajót 1940. augusztus 25-én bocsátották vízre, majd november 21-én már hadra is fogták. A parancsnokának Fritz-Julius Lemp hadnagyot választották, aki korábban az U-30-as tengeralattjáróval elsüllyesztette az SS Athenia utasszállítót. Ezért ugyan hadbíróság elé állították, de nem kapott komoly büntetést.

Az U-110 első járőrözésére március 9-én indult Kielből, s a Feröer- majd Shetland-szigetekhez érkezett. Ott megrongálta az Erodona, majd megrongálta a Siremalm nevű hajókat is, de egy belső robbanás miatt a tengeralattjáró is megsérült.

Március 29-én érkezett meg Lorientbe egy kis javításra, majd április 15-én indult tovább, hogy elsüllyessze a Henri Moryt, majd az OB 318-as konvoj hajói ellen forduljon a Farewell-foktól keletre.

Elsüllyesztett egy Esmond és Bengore Head nevű hajót is, de ezután felemelte a periszkópját, s az ezt észrevevő HMS Aubrietia mélységi töltetekkel a felszínre kényszerítette.

A töltetek miatt a tengeralattjáró súlyosan megsérült, de még nem volt harcképtelen, így a HMS Bulldog és a HMS Broadway újabb lövedékeket lőtt ki az U-110-re.

Az U-110 és az Enigma elvesztése

A németek azt hitték, hogy a tengeralattjáró elsüllyed, így Lemp kiadta a parancsot a hajó elhagyására, miközben a HMS Bulldog és HMS Broadway folyamatosan tüzelt rájuk. A britek azt hitték, hogy a németek a fedélzeti fegyverrel fognak rájuk lőni, de amikor észlelték, hogy a tengeralattjáró elhagyatott, abbahagyták a tüzelést.

A tengeralattjáró azonban nem süllyedt el, s Lemp megpróbált hozzá visszaúszni, hogy a szigorúan titkos anyagokat megsemmisítse, de eltűnt a vízben. Egy német tengerész szerint egy brit tengerész lőtte le úszás közben.

Az U-110-es legénységéből 15 főt megöltek, s 32 fogságba esett, többek között a rádiós tiszt is.

A Bulldog tengerészei, David Balme hadnagy vezetésével átszálltak a tengeralattjáróra, s minden fontosnak ítélt eszközt és tárgyat átvittek a saját hajójukra. Ezek közé tartozott a Kurzsignale-kódkönyv és az Enigma is.

Az U-110-et visszavitték Nagy-Britannia felé, de Izland közelében elsüllyedt – azonban így is sokkal járult hozzá a világháború gyorsabb befejezéséhez. A megtalált Enigma segítségével a Bletchley Park kódtörői feltörték a német kódolást, amely emberek százereinek, talán millióinak mentette meg az életét.

Források

Ha tetszett a poszt – oszd meg!

 Források – djp

Kapcsolódó posztok

Exit mobile version